DS veřejný závazek

Poslání

Posláním Denního stacionáře je udržování a rozvíjení schopností lidí s mentálním a kombinovaným postižením a jejich začleňování do společnosti.

Cílová skupina

Osoby s mentálním a kombinovaným  postižením, které:

  • v době přijetí dosáhly věku 14 let,
  • mají přechodné nebo trvalé bydliště v regionu Poličky, Litomyšle, Svitav a jejich spádových obcí,
  • nejsou upoutáni na lůžko.

Maximální kapacita je 8 uživatelů na den (3-4 uživatelé na jednoho asistenta).

Cíle

Cílem poskytování služeb v DS je:

  • Pomáhat naplňovat potřeby a rozvíjet schopnosti uživatelů dle jejich individuálních možností a preferencí
  • Posílit samostatnost uživatelů a umožnit jim získat dovednosti potřebné pro běžný život
  • Ulehčit péči rodinám uživatelů skrze vzájemnou pomoc a spolupráci

poskytnout rodině prostor pro odpočinek, docházku do zaměstnání apod., nabídnout základní sociální poradenství, zprostředkování informací o životě lidí s postižením, spolupracovat s rodinou na rozvíjení a udržení schopností uživatelů

  • Obohacovat společenský a kulturní život uživatelů

předcházení sociální izolace, pomoc při začlenění do kolektivu především skrze účast na společenských a kulturních akcích v regionu, pomoc při vytváření a udržování sociálních kontaktů s lidmi s podobným postižením

 

Nabízené služby

V Denním stacionáři Oblastní charity Polička:

Podporujeme rozvoj osobnosti lidí s mentálním a kombinovaným postižením a jejich seberealizaci podle individuálních potřeb.

Poskytujeme pomoc při zvládání péče o vlastní osobu, zaměřujeme se na nácvik a upevňování dovedností potřebných pro život v přirozeném prostředí.

Posilujeme sociální růst a rozvoj vztahů vedoucí ke zlepšení kvality života a lepšímu začlenění do společnosti.

 

Průběh služby:

  • pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,
  • pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
  • poskytnutí stravy (stravování je zajištěno dodavatelsky v zařízení),
  • výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (činnost s prvky muzikoterapie, arteterapie, sportovní a pohybové aktivity, apod.),
  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (účast na společenských a kulturních akcích, výlety apod.),
  • sociálně terapeutické činnosti (nácvik dovedností potřebných v běžném životě, podpora samostatnosti, spolupráce s rodiči uživatelů, konzultace a individuální rozhovory s rodiči, poskytování informací, vyjednávání v zájmu uživatele služeb),
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí uživatele (všeobecné sociální poradenství, pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání záležitostí uživatele),
  •  v závislosti na získaných financích nabízíme i další aktivity (muzikoterapie, rehabilitační cvičení, arteterapie, hipoterapie, canisterapie),
  • Fakultativní službou je doprava uživatelů charitním svozovým vozidlem (je upraveno pro převoz vozíčkářů).

Rozsah poskytované služby

Služby Denního stacionáře jsou poskytovány každý pracovní den od 7 do 15 hodin, případně dle potřeb uživatelů.

Zájemce není možné přijmout také z důvodu naplněné kapacity stacionáře.

 

Zásady poskytování služby

Při poskytování služeb v Denním stacionáři vycházíme z těchto principů:

  • respektování a dodržování základních lidských práv dle Listiny základních práv a svobod, respektování práva uživatelů na ochranu osobních údajů a důvěrných informací
  • naplňování individuálních potřeb – poskytované služby se přizpůsobují individuálním potřebám a představám jednotlivých uživatelů s ohledem na možnosti služby a dohodnuté individuální plány
    • Míru podpory určují pracovníci na základě mapování potřeb jednotlivých uživatelů a postupy konkretizujeme v individuálním plánu včetně systému hodnocení.
    • Docházku do stacionáře co nejvíce přizpůsobujeme potřebám uživatele a jeho rodiny. Uživatel si může zvolit způsob dopravy do stacionáře (nabídka svozu naším autem) a v rámci denního programu také čas příchodu a odchodu ze stacionáře.
  • lidský přístup k uživatelům – respektujeme každého uživatele služeb jako jedinečnou lidskou bytost, jeho názory, přání a rozhodnutí jsou vždy brány vážně. Nedochází také k upřednostňování zájmů jednoho uživatele před druhým.
    • Přirozeným zapojením do kolektivu v DS a interakcí s klienty z AC dílen si vytváří nové sociální vztahy a učí se komunikačním dovednostem. Také rodiny klientů mají možnost sdílet vzájemné zkušenosti a navazovat nové vztahy.
  • odborné poskytování služeb – veškerý personál zařízení se snaží o neustálé zkvalitňování služeb, např. vzděláváním pracovníků, spoluprací s jinými subjekty, využíváním nabídky služeb regionu apod.
    • Každému uživateli je nabízeno základní sociální poradenství (např. při jednání s úřady, lékaři, obstarávání osobních záležitostí).
    • Pracovníci DS mají navázán kontakt s rodinou uživatele, vyměňují si potřebné informace a společně se podporují při získávání a udržení schopností uživatele.