Jak si do práce chodím hrát
7. července 2025 Právě teď

Jak si do práce chodím hrát

Autorka článku Mgr. Anna Skalníková krátce osvětluje v čem spočívá její práce speciálního pedagoga pro TVIDDO- tým včasné intervence pro děti s duševními obtížemi. 

I přesto, že profese speciálních pedagogů je v dnešní době čím dál více rozšířenější, stále se setkávám se stejnou otázkou: „A co ty vlastně děláš?“. A s touhle nejistotou jsem setkala i u nás v charitě, tak jsem si řekla, že vám svojí roli v našem novém týmu trochu přiblížím.

Odpověď na tuhle otázku je ale hodně široká. Záleží na hromadě různých faktorů. Úplně jinak vám totiž odpoví speciální pedagog ze školy, který pracuje primárně s dětmi se specifickými poruchami učení, jinou odpověď pro vás bude mít speciální pedagog ve speciálně pedagogickém centru, který se zaměřuje na děti s mentálním postižením, úplně jinak vám odpoví speciální pedagog, který pracuje v Tyfloservisu s dospělými lidmi se zrakovým postižením. A jak už asi tušíte, úplně jinak vám odpovím i já jako speciální pedagog z TVIDDA.

Když bych vám to začala vysvětlovat úplně zeširoka, jednoduchá odpověď by byla, že jsem v týmu zástupce z oblasti školství. Mým úkolem je orientovat se v této oblasti a přinášet z ní informace. Což znamená, že jsem v kontaktu se školami a školskými zařízeními, kam naši klienti dochází.

Pak ale chodí naši klienti i za mnou na hodiny speciálně pedagogické péče. A jak to vypadá, ptáte se? Pokud by se někdo laickým okem přišel podívat na můj čas s klientem, nejspíš by si řekl, že si jenom hrajeme. Hrajeme hry, vyplňujeme různé pracovní listy, třídíme barvy a tvary nebo třeba jenom luštíme křížovky. Moji kolegové z týmu mě dost často mohou vidět u pracovního stolu vystřihovat, malovat, lepit a laminovat. Ale vidět mě v akci mohou určitě i kolegové z celé budovy charity, protože často využívám i možnosti vyrazit s dětmi na dvorek, jenom si třeba zaskákat panáka. Ale nenechte se zmýlit, skrz všechny hry a hraní pracujeme s každým klientem na něčem, co ho trápí. Pracujeme na rozvoji vnímání, paměti, pozornosti a dalších dílčích funkcí, společně hledáme lepší strategie učení nebo se zaměřujeme na věci, které ve škole prostě nejdou.

S každým klientem je to jiné a u každého se zaměřujeme na to potřebné. Já vidím smysl speciálního pedagoga v tom, že by se děti a žáci díky jeho pomoci nemuseli tolik obávat školy a nemuseli tam chodit se strachem.

A to je tak v kostce, jak si do práce chodím hrát. 
Děkuji, za TVIDDO Mgr. Anna Skalníková 

TVIDDO -TaCharita