Jak Občanská poradna slouží
1. Poskytuje informace, podporu a pomoc v oblastech:
a) zaměstnání a pracovní vztahy:
- informace o pracovních smlouvách, o řádném vzniku, zániku nebo změně pracovního poměru (výpovědi, dohody), o nárocích vyplývajících z pracovního poměru (náhrada škody), o právech a povinnostech zaměstnanců a zaměstnavatelů
- informace o evidenci na úřadě práce, podpoře v nezaměstnanosti
b) rodina a mezilidské vztahy:
- informace související se vznikem a zánikem manželství (rozvodové situace), návrhy na rozvod, svěření dítěte do péče a úprava styku s dítětem, stanovení výživného na dítě, manžela, rozvedeného manžela
- problematika domácího násilí (informace, rady, zprostředkování pomoci)
c) bydlení:
- informace o nájmu, podnájmu, uzavírání, ukončování nájemních vztahů, právech a povinnostech pronajímatele a nájemce
- problematika vlastnictví a spoluvlastnictví domu nebo bytu, trvalého pobytu, věcných břemen, sousedských vztahů
Naše organizace neposkytuje a nezprostředkovává bydlení.
d) majetkoprávní vztahy:
- informace o formách vlastnictví (podílové spoluvlastnictví, společné jmění manželů, věcná břemena), o nabývání a pozbývání vlastnického práva, o právech a povinnostech vlastníků
- problematika dědění, průběhu dědického řízení, darování
e) dluhová problematika a exekuce:
- informace o právech a povinnostech dlužníků a věřitelů, o průběhu exekučního řízení, pomoc s návrhy rodinných rozpočtů, splátkových kalendářů
- informace o právech a povinnostech osob, které bydlí s dlužníkem v jedné domácnosti
- pomoc v komunikaci s exekutory
- rozbor ekonomické a sociální situace dlužníka
- pomoc s přípravou materiálů k oddlužovacím návrhům (při žádosti dlužníka o osobní bankrot)
f) ochrana spotřebitele:
- informace a pomoc při vymáhání práv spotřebitele (pomoc při komunikaci s prodejcem, při reklamaci, informace o uzavírání spotřebitelských smluv)
g) sociální zabezpečení:
- informace o sociálních dávkách, sociálních službách, o důchodovém a nemocenském pojištění (podmínky pro získání nároku, vznik, průběh)
h) právní ochrana občana:
- informace o omezení svéprávnosti, opatrovnictví, ochraně osobnosti
- správní řízení (přestupky, atp.)
i) trestní právo:
- informace o průběhu trestního řízení, právech poškozených (trestní oznámení)
V těchto oblastech poradna poskytuje aktivní pomoc, tj. sepisujeme různé dopisy, podání, vyjádření, návrhy, žádosti, opravné prostředky. Vysvětlujeme znění příslušných právních norem souvisejících s problémem klienta nebo jím přinesené dokumentace. Propočítáváme splátkové kalendáře apod. Vzhledem k šíři problematiky nemůžeme taxativně vyjmenovat všechny činnosti. Přizpůsobujeme svoji práci možnostem a schopnostem klienta (nepracujeme za něho, ale s ním).
2. Poradna svou činností působí na zlepšení chodu veřejné správy a samosprávy ve prospěch občanů.